IV Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Integracyjnymi w Chełmie im. dr Jadwigi MŁodowskiej realizuje projekt Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój
- „Wzmacnianie efektywności funkcjonowania IV LO w Chełmie przez wzrost kompetencji zawodowych nauczycieli”.
Mobilność kadry edukacji szkolnej
Projekt będzie realizowany w okresie od 01-09-2016 do 31-03-2018
Cele projektu:
-podnoszenie poziomu motywacji uczniów do nauki
-poprawa frekwencji, jako niezbędnego warunku w procesie przeciwdziałania przedwczesnego przerywania lub porzucania nauki
-stosowania nowoczesnych metod i narzędzi pracy w nauczaniu języków obcych oraz przedmiotów humanistycznych
-podnoszenie wyników nauczania
-stosowanie nowoczesnych technologii w nauczaniu różnych przedmiotów.
-przygotowanie interesującej oferty edukacyjnej
-zwiększenie umiejętności zarządzania placówką
W ramach projektu dyrektor szkoły i 11 nauczycieli brało udział w szkoleniach metodycznych i językowych w Wielkiej Brytanii, Włoszech i Niemczech. Udział w kursach metodycznych ma na celu podniesienie kompetencji zawodowych nauczycieli w zakresie zarządzania placówką oświatową, zastosowaniu ICT w nauczaniu różnych przedmiotów, metodyki nauczania języków obcych i wychowania fizycznego, doskonaleniu umiejętności pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, podnoszeniu poziomu wprowadzonej innowacji-tutoringu.
Pani Marzena Koprukowniak-dyrektor szkoły
Kurs „School Development and Quality Evaluation & Enhancement in Primary and Secondary School” organizowany przez International Study Programmes w Dunfermline
Zdobyte umiejętności i kompetencje zawodowe
- Poszerzenie wiedzy nt. rozwoju szkoły, oceny i poprawy jakości funkcjonowania placówki.
- Wzbogacenie wiedzy nt. sposobów zarzadzania szkoła˛, relacji o instytucjami nadzorującymi prace˛ szkoły.
- Poszerzenie wiedzy obejmującej:
- programy nauczania, ocenianie i egzaminy,
- integracji uczniów o specjalnych potrzebach,
- hospitacji zajęć (przygotowanie, przeprowadzenie, wyniki, działania następcze, efekty itp.),
- mianowania nowych nauczycieli,
- monitorowania i mentoringu zaczynających prace˛ nauczycieli
- obserwacja lekcji i okazja do dyskusji z nauczycielami.
- metod dodatkowego wsparcia dla uczniów mających problemy w nauce
- zarzadzania szkoła˛,
- roli, obowiązków, uprawnień´ decyzyjnych dyrektora szkoły,
- programów nauczania,
- strategii zarzadzania
- Poszerzenie wiedzy nt. funkcjonowania szkół w różnych krajach i zarzadzania szkoła˛ przez wymianę doświadczeń z uczestników różnych narodowości.
- Poszerzenie wiedzy w zakresie metod nauczania, aktywizacji i oceniania uczniów.
- Wzbogacenie wiedzy nt. historii, dziedzictwa kulturowego i tradycji Szkocji.
- Zdobycie aktualnej wiedzy na temat polityki, edukacji, mediów, współczesnej kultury i sztuki w Wielkiej Brytanii.
- Rozwinięcie świadomości kulturowej.
Pani Katarzyna Sliwinska nauczycielka j. angielskiego
Kurs „Life in Britain Bringing Culture to the Classroom” organizowany przez International House Trust Ltd w Londynie
Zdobyte umiejętności i kompetencje zawodowe
- Zdobycie aktualnej wiedzy dotyczącej sztuki, brytyjskiego jedzenia (tradycyjnego i nowoczesnego), filmu, telewizji, polityki, rodziny królewskiej, brytyjskiej prasy, muzyki, życia społecznego
- Rozwinięcie umiejętności prowadzenia zajęć z wykorzystaniem materiałów autentycznych
- Poznanie nowych źródeł do wykorzystania na lekcji
- Poszerzenie wiedzy na temat różnych źródeł materiałów autentycznych
- Poszerzenie wiedzy na temat różnych metod w nauczaniu języków obcych w celu zwiększenia motywacji uczniów do nauki języka angielskiego
- Rozwinięcie wiedzy na temat narzędzi do wykorzystania podczas pracy z uczniami (np. edmodo)
- Umiejętność korzystania z obcojęzycznej literatury
Pani Barbara Brzezowska-Lubawska- nauczyciel informatyki, koordynator projektu
Kurs “General English Including Sessions on ICT for Teachers organizowany przez International House Trust Ltd w Londynie
Zdobyte umiejętności i kompetencje zawodowe
- Umiejętność przygotowywania i prowadzenia zajęć z wykorzystaniem narzędzi technologii informacyjnej.
- Wzbogacenie bazy pomysłów do uatrakcyjnienia zajęć z uczniami.
- Umiejętność wykorzystania internetowych platform edukacyjnych w procesie nauczania, uczenia się.
- Zdobycie aktualnej wiedzy na temat sposobów wykorzystania Internetu i e-learningu w pracy z uczniami i w samokształceniu.
- Rozwinięcie świadomości kulturowej.
- Rozwinięcie kompetencji społecznych i obywatelskich.
- Wzrost umiejętności korzystania z obcojęzycznych materiałów i literatury fachowej.
- Rozwój umiejętności realizacji planów osiągania założonych celów.
- Poznanie kultury i historii Wielkiej Brytanii przez odwiedzanie muzeum i uczestnicząc w wydarzeniach kulturalnych
- Wymiana doświadczeń z nauczycielami z różnych krajów.
- Zwiększenie świadomości międzykulturowej poprzez udział w wyjazdach i kontaktach z innymi nauczycielami i rodziną goszczącą.
Pan Krzysztof Baranowicz- nauczyciel geografii po angielsku
Kurs : “C.L.I.L. – Content And Language Integrated Learning Methodology And Language For Teachers Who Teach History Or Geography Bilingually In English At Secondary Level” International Study Programmes w Portsmouth,
Zdobyte umiejętności i kompetencje zawodowe
- Poszerzenie wiedzy dotyczącej nauczania CLIL,
- Poznanie nowych technik pracy z tekstem,
- Poznanie nowych metod nauczania słownictwa i czytania ze zrozumieniem.
- Poznanie nowych sposobów konstruowania struktury lekcji
- Poznanie platformy internetowej e tweening
- Wzbogacenie bazy pomysłów do zastosowania za zajęciach
- Poszerzenie wiadomości w zakresie metodologii CLIL i przygotowania nowych zadań do pracy na lekcji
Pani Mariola Gorec-Pędzińska i Pan Grzegorz Sykuła- nauczyciele wych. fizycznego
Kurs „One Week Course For Teachers Of Physical Education” w WORCESTER
Zdobyte umiejętności i kompetencje zawodowe
- Umiejętność przygotowywania i prowadzenia zajęć z wychowania fizycznego
- Wzbogacenie bazy o materiały multimedialne przydatne na zajęciach
- Poszerzenie wiadomości w zakresie nowoczesnych metod prowadzenia zajęć
- wzrost wiedzy z zakresu metodyki wychowania fizycznego
- wzrost wiedzy na temat psychologicznych aspektów motywowania uczniów do aktywności fizycznej
- Poznanie sposobów pracy na lekcjach wychowania fizycznego w innych krajach europejskich
Pan Tomasz Kolacz-nauczyciel jézyka angielskiego
Kurs „British Culture and Contemporary English” organizowany przez Norwich Institute for Language Education w Norwich
Zdobyte umiejętności i kompetencje zawodowe
- wzrost umiejętność przygotowania i poprowadzenia zajęć językowych z zakresu kultury Wielkiej Brytanii
- wzbogacenie bazy oryginalnych materiałów (gazety, ulotki itp. gromadzone w czasie kursu), zasobów Internetu
- poszerzenie wiadomości w zakresie
– zmian w tzw. mówionym angielskim (języku potocznym, wykorzystywanym w codziennych kontaktach
– kontekstu językowego, jego formy i stylu
– języka angielskiego jako języka globalnego
– roli jedzenia w kulturze kraju
– tematu tożsamości narodowej
– tematu wielokulturowości Zjednoczonego Królestwa
– slangu, akcentów oraz dialektów języka angielskiego
– kolokacji oraz idiomów angielskich
– języka angielskiego i jego ‘internetowej’ wersji
– kultury popularnej, polityki i kwestii społecznych Wielkiej Brytanii
– znajomości prasy brytyjskiej
– języka angielskiego, a klasy społecznej
– tematu Brexit-u i jego konsekwencji
Pani Marta Jakubowicz I Pani Agnieszka Nadolska-nauczcielki j. polskiego
Kurs „Teaching strategies, conflict management and emotional literacy” organizowany przez EUROPASS w Florencji.
Zdobyte umiejętności i kompetencje zawodowe
- Podniesienie jakości pracy i metod nauczania.
- Podniesienie innowacyjności i jakości w nauczaniu.
- Umiejętność przygotowywania i prowadzenia ciekawych zajęć.
- Wiedza na temat nowoczesnych strategii pracy nad integracją klasy i zapobiegania konfliktom.
- Poszerzenie wiadomości na temat historii i kultury Włoch.
- Poszerzenie umiejętności w zakresie skuteczniejszego przygotowywania uczniów
do matury.
Pani Wioleta Biczak- pedagog wspomagający
Kurs: Behaviour and conflicts new methodologies, motivation and cooperation strategies”
Zdobyte umiejętności i kompetencje zawodowe
- Umiejętność przygotowywania i prowadzenia zajęć
- Wzbogacenie bazy nauczyciela (poprzez materiały z kursu, filmy, zdjęcia)
- Podniesienie jakości pracy i metod nauczania.
- Wzmocnienie profesjonalnego profilu pedagoga wspomagającego
- Modernizacja systemu kształcenia
- Podniesienie innowacyjności i jakości w nauczaniu ( trening uważności).
- Poznanie nowatorskich metod nauczania: metoda zadaniowa, metoda problemowa, metoda odwróconej klasy.
- Podniesienie wiedzy na temat nowoczesnych strategii pracy nad integracją klasy i zapobiegania konfliktom.
Pani Maria Kupracz- nauczycielka j. niemieckiego
Kurs “Auffrischungskurs: Methoden & Sprache” oraganizowany przez HORIZONTE German Language Courses w Ratyzbonie
Zdobyte umiejętności i kompetencje zawodowe
- Rozwinięcie kompetencji w zakresie nowoczesnych metod gramatycznych. gramatyki i leksyki- gramatyki poprzez ćwiczenia rozumienia ze słuchu
- wykorzystania wideo (wykorzystywane są metody i techniki nagrań wideo)-
- celowego i wielokrotnego słuchania-
- pracy z tekstem żywym tj. autentycznym (prasa, książki)-
- Wzrost umiejętności opracowywania scenariuszy lekcji z wykorzystaniem serwisów społecznościowych i YouTube
- Zdobycie aktualnej wiedzy na temat: niemieckiego i bawarskiego systemu szkolnego (zalety i wady w porównaniu do polskiego systemu szkolnictwa i różnic między kształceniem w poszczególnych Landach
- roli kultury w nauczaniu j. niemieckiego
- współczesnych Niemiec
- profilu społeczeństwa niemieckiego-
- dostępnych podręczników do nauki j. niemieckiego dla obcokrajowców-
Wzbogacenie wiedzy na temat: wyrażeń idiomatycznych anglicyzmów-
korzystania z zajęć ruchowych w dydaktyce z j. niemieckiego
- wykorzystania muzyki w dydaktyce j. niemieckiego.-
- technik i ćwiczeń rozumienia ze słuchu i rozsypanek językowych
- rekonstrukcji dialogów
- najnowszych metod nauczania przy rozwijaniu wszystkich umiejętnościach językowych.
- Podniesienie kompetencji kulturowych
- Wyposażenie w nowoczesne materiały dydaktyczne
Pani Dorota Kidała- nauczycielka j. włoskiego
Kurs Training Course For Teachers Of Italian As Second Language organizowany przez szkołé A door to Italy z Genui
Zdobyte umiejętności i kompetencje zawodowe
-Wzbogacenie wiedzy na temat różnych technik i metod pracy w ćwiczeniu 4 podstawowych sprawności językowych-mówienia,pisania,rozumienia ze słuchu i rozumienia tekstu pisanego-przykłady gier językowych i nowatorskich technik np.puzzle.
-Zapoznanie z atrakcyjnymi metodami nauczania języka włoskiego.
-Wzrost praktycznej sprawności posługiwania się j.włoskim-doskonalenie językowe wynikające z realizacji programu kursu oraz poprzez codzienne życie w naturalnym środowisku języka obcego
-Podniesienie kompetencji kulturowowych.
-Wyposażenie się w nowe narzędzia i materiały autentyczne. Wzbogacony warsztat pracy .
– Rozwiniecie sprawności językowych przez przebywanie w naturalnym środowisku językowych umiejętności konwersacji, kompetencji gramatyczno – leksykalnych, rozwijanie płynności wypowiedzi w języku obcym
Realizacja projektu wpłynęła także na wzrost kompetencji nauczycieli w zakresie znajomości języków obcych, wymianę doświadczeń nauczycieli IV LO nauczycielami z zagranicy oraz nawiązanie kontaktów międzynarodowych.