Bądź ostrożny – zostań w domu!

Ostrożność, rozsądek i spokój w czasie pandemii!

            Już minęło kilka tygodni od momentu ogłoszenia kwarantanny społecznej. Zdecydowana większość z nas zdążyła się już zaaklimatyzować do trudnej rzeczywistości. Faktem jest również to, że pod wpływem przymusowej izolacji, natłoku informacji medialnych dotyczących koronawirusa w Polsce, odczuwamy bardzo silny stres związany z zaistniałą sytuacją. Obawiamy się o swoje życie, zdrowie, rodzinę, sytuację materialną, naukę, pracę. Czujemy frustrację z powodu ograniczenia wolności, boimy się głodu, utraty bliskiej osoby, braku pieniędzy, choroby, śmierci.

            Strach, który odczuwamy teraz jest spowodowany konkretnym bezpośrednim zagrożeniem – pandemią koronawirusa. Jest to emocja przykra dla wszystkich, ale także niezbędna do przetrwania. Służy umysłowi do obrony, wyzwala  ostrożność, ta z kolei pomaga ludziom przeżyć! Strach ma więc charakter wspierający, mobilizuje do wykonania koniecznych dla życia i zdrowia aktywności!

            Z pewnością za chwilę większość z nas będzie także odczuwała złość związaną z ciągłymi ograniczeniami naszego życia w czasie kwarantanny – czekaniem, aż to wszystko minie i ponownie będzie można znowu normalnie żyć (wychodzić z domu, spacerować, rozmawiać z kolegami, robić zakupy, pracować, uczyć się, spokojnie żyć!)wrócić do swojej strefy komfortu. Tak, z biegiem czasu tak się stanie, ale póki co najważniejsze jest to, żeby trzymać w ryzach swój strach, zaakceptować sytuację i skupić się na tym, na co każdy człowiek ma realny wpływ.

            Młodzież ma wpływ na to: jak myśli o sobie, o świecie i co robi w ciągu dnia!

1. Bądź ostrożny – zostań w domu!

Dom to dla każdego człowieka wyjątkowe miejsce. Może być: twierdzą – podstawą,oparciem, miejscem z ograniczonym dostępem; przystanią – miejscem zapewniającym spokój, bezpieczeństwo; schronieniem – miejscem, gdzie można się schować, wspólnotą – grupą osób o wspólnych cechach, wspólnym posiadaniu i wspólnym przeżywaniu emocji. Pamiętaj, że wszystko co jest ci potrzebne i niezbędne do przetrwania jest już w twoim domu. Natomiast twoim obowiązkiem wobec siebie jest przede wszystkim chronić się, dzięki temu chronisz innych – rodziców, rodzeństwo, dziadków, przyjaciół, społeczeństwo!

2. Planuj i organizuj dzień – jesteś swoim własnym szefem!

Zadbaj o rytm dnia (wstawaj o stałej godzinie, ubieraj się codziennie – miej schludny wygląd, jedz regularne posiłki, ucz się zgodnie z planem lekcji). Wprowadź odpowiedni tryb działania – przygotuj w miarę możliwości spokojne miejsce do nauki w domu, zadbaj o czystość na biurku i wygodne krzesło/fotel. Podczas nauki ogranicz bodźce – wycisz telefon, telewizor, ogranicz przeglądanie portali społecznościowych. Dzięki tym wszystkim zabiegom lepiej skupisz się na nauce i będziesz skuteczniejszy w działaniu! Pamiętaj o odpoczynku! Przerwy między lekcjami są po to, żeby organizm mógł odpocząć i się rozluźnić. Pracę dotyczącą poszczególnych lekcji skończ możliwie szybko i sprawnie, bądź rzetelny i solidny – stań się profesjonalistą!

3. Dbaj o relacje z ludźmi – bądź życzliwy!

Bądź w kontakcie ze swoimi koleżankami/kolegami, wspólnie motywujcie się do działania, wspierajcie się wzajemnie. Staraj się rozmawiać codziennie przynajmniej z trzema osobami dłużej niż 10 minut, na tematy inne niż szkolne. Bądź empatyczny – w miarę możliwości pomagaj innym. Bądź ciekawy swoich rodziców, rodzeństwa, dziadków, poznaj każdego z osobna, zobacz jaki jest wyjątkowy! Doceniaj siebie i innych!

4. Dbaj o swoją odporność psychiczną i fizyczną – troszcz się o siebie!

Mądrze korzystaj z mediów – bądź na bieżąco, w minimalnym wymiarze czasu, filtruj informacje – bądź krytyczny! Znajdź czas na swoje stare/nowe zainteresowania, czytaj książki/ebooki, słuchaj muzyki/koncertuj sam, oglądaj ciekawe dla siebie filmy, tańcz/ucz się tańczyć, systematycznie ćwicz, gimnastykuj się rano, jedź wartościowe posiłki, pij wodę, zrób porządki (będzie miejsce na nowe:), żartuj/miej poczucie humoru i bądź wdzięczny za to co masz:)!!!

Powodzenia:)

Serdecznie zapraszamy do kontaktu, jesteśmy do dyspozycji uczniów, rodziców i nauczycieli codziennie w godzinach 08.00/12.30.

Eliza Kotowska (tel. 512246675, MNS) – psycholog

Barbara Gołębiowska (tel. 512246663, MNS) – pedagog

Dla chętnych – wyzwanie:

Skonstruuj mapę genealogiczną swojej rodziny (ty, twoje rodzeństwo rodzone, cioteczne, stryjeczne; rodzice, siostry i bracia mamy oraz taty; dziadkowie i ich rodzeństwo). Skup się tylko na pozytywach każdej osoby – mocnych, wyjątkowych cechach, zdolnościach, umiejętnościach. Potrzebny jest czas, na rozmowę z członkami rodziny :), możesz zrobić ją wspólnie z rodzicami. Zdobądź pozytywne informacje  o każdym członku rodziny (każdy coś w sobie ma!), co najmniej od dwóch osób z rodziny. Zapytaj co w danej osobie cenili, szanowali, podziwiali, za co ją lubili, co takiego niezwykłego ta osoba w sobie miała. Zapytaj każdą osobę z Twojej rodziny co ona w sobie podziwia, ceni, za co się lubi, co sprawia, że jest dumna z siebie. Opracuj mapę swojej rodziny, a kiedy skończy się czas pandemii, zorganizuj rodzinne spotkanie i pokaż wszystkim swoją pracę. Porozmawiajcie o sobie, rodzinnych anegdotach, cieszcie się sobą.

Forma dowolna np.: plakat, kolaż, grafika. Termin – w ciągu trzech dni po powrocie do szkoły proszę przynieść prace do gabinetu psychologa i pedagoga (s. 19) –  Prace zostaną omówione indywidualnie  lub za zgodą młodzieży w grupie osób, które wykonają te zadanie. Pozdrawiamy!

Telefon zaufania Rzecznika Praw Dziecka - czynny przez całą dobę, siedem dni w tygodniu.
800 12 12 12

dziennik elektroniczny

dziennik

Biblioteka – wydarzenia

mLegitymacja

Narzędzie online umożliwiające łatwe, szybkie i samodzielne wykonanie zdjęcia do mLegitymacji.

więcej >> mlegitymacja

zobacz

YOUTUBE

kontakt do Koordynatora: tel. 531 392 858, adres mail studio@lupi.pl

karta szkolna

Archiwalna strona www

Informacje o szczepieniach: